Vi stræber efter at forbedre det sociale og miljømæssige ansvar i vores forsyningskæde med klare principper, gennemsigtighed og samarbejdsmekanismer.
Menneskerettigheder og socialt ansvar er vores førsteprioritet. Vores adfærdskodeks er underskrevet af alle vores leverandører. Den er baseret på konventionerne fra Den Internationale Arbejdsorganisation (ILO) og FN's Menneskerettighedserklæring, der definerer kerneprincipper som rimelig aflønning, anstændige arbejdstider, ingen tvangsarbejde eller børnearbejde. Vi er medlem af Amfori, den førende globale erhvervssammenslutning for åben og bæredygtig handel. Under Business Social Compliance Initiative (BSCI) letter Amfori uafhængige revisioner af fabrikkers sociale overholdelse.
Foreningsfrihed og ret til kollektive forhandlinger Arbejdstagere skal have ret til at danne fagforeninger på en fri og demokratisk måde og til at forhandle kollektivt |
|
Ingen diskrimination Ingen arbejdere uanset køn, race, religion eller andre egenskaber må behandles anderledes end andre |
|
Retfærdig aflønning Arbejdere skal modtage løn, der er tilstrækkelig til at sørge for et anstændigt liv for dem selv og deres familier – obligatorisk mindsteløn |
|
Anstændige arbejdstider Arbejdstiden skal overholde love og ILO-aftaler med maksimalt 48 timer om ugen. Overtid skal være en undtagelse |
|
Arbejdsmiljø og sikkerhed Arbejdsmiljøet skal overholde sundheds- og sikkerhedsbestemmelserne |
|
Intet børnearbejde Ingen børn må ansættes under den lovpligtige skolealder eller under 15 år |
|
Særlig beskyttelse for unge arbejdere Yngre arbejdstagere skal beskyttes, især mod sundhed, sikkerhed og moral |
|
Ingen usikkerhed i ansættelsen Arbejdstagere skal have skriftlige kontrakter, der overholder national lovgivning |
|
Intet bundet arbejde Ingen arbejder må arbejde ufrivilligt eller mod sin egen vilje |
|
Beskyttelse af miljøet Miljøforringelse skal undgås |
|
Etisk forretningsadfærd Der må ikke finde korruption sted |
BSCI-revisionen evaluerer vores leverandører med hensyn til deres overholdelse af vores principper som defineret i vores adfærdskodeks: Må arbejdere organisere sig? Får de en retfærdig løn? Har de skriftlige kontrakter? Arbejder de en acceptabel mængde overtid? 22 af vores 25 leverandører har en nylig og gyldig BSCI-revision. De dækkede 96 % af vores volumen. 19 % havde en b-vurdering. 91% havde en c-vurdering. En c-vurdering er stadig acceptabel, men der er plads til forbedring. I alle tilfælde var hovedproblemet arbejdstid og overarbejde. Vi gør alt, hvad vi kan for at undgå dette problem og placerer vores ordrer uden for højsæsonen. Fra 2023 vil vi kun samarbejde med leverandører, der er BSCI-revideret.
En vigtig udfordring med bæredygtighed for beklædningsvirksomheder er den meget komplekse forsyningskæde:
Forskellige produkter fremstilles på forskellige fabrikker, ofte over hele verden. Disse produktionsvirksomheder køber stoffer og komponenter som lynlåse og knapper fra mange forskellige stoffabrikker og komponentleverandører. Stoffabrikkerne køber garn fra forskellige garnmøller, som henter deres fibre fra forskellige fiberproducenter. Jo mere kompleks denne forsyningskæde er, jo sværere er det for brands at opnå gennemsigtighed og i sidste ende holde deres forsyningskædepartnere ansvarlige for social og miljømæssig adfærd. Derfor er gennemsigtighed, sporbarhed, certificeringer og revisioner blevet endnu vigtigere. Mærker køber et certificeret produkt eller fra en certificeret eller revideret fabrik for at garantere, at det har levet op til definerede kriterier.
LAG 4 Fibre |
LAG 3 Garn |
LAG 2 Metervarer |
LAG 1 Beklædning |
LAG 0 Brand |
Brug af forbrugeren | Bortskaffelse |